نقد و بررسی آهنگ تولد از علی سورنا
✘ نقد و بررسی در ادامه ی مطلب✘
نقد و بررسی آهنگ تولد از آلبوم #نگار
✘✘✘
خب تفسير تک به تک ترک ها رو شروع ميکنيم با ترک اول آلبوم به نام "تولد" .
اين ترک همونطور که از اسمش مشخص هست چگونگی به وجود اومدن "نگار" و دلايل و اهدافش رو شرح ميده .
ابتدا بايد بگيم که "نگار" اشعار و حرف های "سورنا" هست ،
"نگار" هيپ هاپ زاده شده به قلم سورناست که به صورت يک شخصيت که زاده ی افکار علی هست دراومده .
البته در ترك هايی مثل "تولد" ، "نگار" يا "مرگ" بوضوح اين مسئله مبرهنه اما نبايد از چند وجهی بودن "نگارِ" افكار "علی سورنا" غافل بود ،
مجموعه ای با چنين ديد گسترده ای مطمئناً به دلايلی و برای اهداف اصلی يا فرعی متعددی ساخته و پرداخته شده .
پس "نگار" جلوه ای از "سورنا" و شخصی فرضی هست و بايد توجه داشت
که "نگار" جزيی از "سورنا" و "سورنا" جزيی از "نگار" هستش و تو ترک "تولد" شاهد صحبت های "سورنا" با "نگار" هستيم .
بريم سراغ بررسی بيت به بيت :
"به بوی آخرين آجرم وفا دارم ، من بچه ی آوارم"
اولين بيت آلبوم با يادی از آلبوم قبلی "سورنا" آغاز ميشه . وفا داری به حرف های زده شده در آلبوم "آوار"و ادامه داشتن اون حرفا در "نگار" مفهوم اول اين بيت هست .
اما مفهوم ديگه ای که از اين بيت ميشه دريافت اينه که "نگار" حاصل يک فروپاشی هست . همونطور که علی تو ترک "آوار" ميگفت "نصيب من آواره".
در واقع آواری که نصيب علی شده ، حاصلِ آجرهای اون ويرانه هستش که در "نگار" شاهد هستيم و "نگار" شرح حال ادامه ی خرابی هاي زندگی "سورنا" هست .
و همينطور اينكه بايد توجه كرد ترك "تولد" اينترو آلبوم هست و داره پيشرفتی كه افكار "سورنا" نسبت به آلبوم قبليش داشته رو نشون ميده .
"نگار" زاده ی افكار پخته شده ، الك شده و به بلوغ رسيده ی "سورنا" در آلبوم "آوار" هستش.
"ناديده بگير از من ، من کوچه هام کوچيکه اما اندازه ی دستای دنيا واست جا دارم"
علی اين حرف رو به "نگار" ميزنه و ميگه درسته کوچه هايی که توشون هستم کوچيکه (کنايه از نداشتن زرق و برق خاصی در خودش) ولی اينارو ناديده بگير.
"اندازه ی دستای دنيا واست جا دارم" منظور اينه که به اندازه ی متولد کردن تو توانايی دارم.
"عمرم تولد تلخ ترين آميزش، گهوارم همخوابگي ستون و و ريزش، گرم بود بازار مصالح فروشا ميدادن آزارم بيزار از بازارم"
علی دليل تولدش رو ناشی از تلخی و غم ميدونه و اين رو ميگه که حتی از کودکی هم بنيادهاش خراب ميشده و آوار يار هميشگيش بوده .
منظور از اين ريزش و آوار، خراب بودن زندگی و درون علی هست . پس منظور از "مصالح فروشا" کسانی هستن
که ميتونستن التيام دردهای علی باشن و سرشون جای ديگه ای گرم بود و آزار هاشون رو برای اون ميذاشتن واسه همين از همه بيزار شده .
"من بچه ی آوارم ، بو کن تو آثارم ، از تو ملات نيمه جونم ، تورو فقط همراه دارم"
علي باز هم تاکيد داره به اين که "نگار" ادامه ی داستان
تمام خرابی های زندگيش هست و آثار "نگار" بوی همون تخريب رو ميده و اين که رپ کردن علی تنها داراييش تو اين خرابی هاست .
"با تو بي حدم يه رود نا قابلم ، که نيست حتي سدی مقابلم"
اين بيت تاييدی هست بر بی مرز بودن اشعار "سورنا"
و تخريب پذير بودن اون ها درمقابل کسايی که جلوی خوندنش رو ميگيرن و اين تخريب پذيری حاصل وجود اشعارش (نگار) هست.
"با دلم وايسادم صاف تو روی تلم ، من مول ول تو باد و باد تو موی ولم"
در مورد "تـِل" تو قسمت تفسير ترکِ "تَرک" بيشتر حرف ميزنيم.
اما بدونيد منظور "علی" از "تـِل" ، آرامش و خاموش بودن هستش ، چون "تـِل" وسيله اي هستش که مو رو يک جا نگه ميداره و مانع حرکتش ميشه.
"تـِل"همچنين نماد يك محدوديت برای آزادی داره و "سورنا" با دلش در برابر اين زندان و اين محدودكننده می ايسته و برای آزادی ميجنگه.
"علی" ميگه با دلم در مقابل آرامش و ساکن موندن وايسادم (در حال حرکت هستم) و من موی باز شده
در باد هستم (کنايه از آزادی) و بادي که توي مو هاي باز و بدون تل ميپيچه (تو قسمت قبل گفتيم مو نماد پيچيدگی و باد نماد آزادی و حرکت هست)
پس علي با پيچيدگی های زياد حرکت کرده و به دنبال آزادی هست(اين هدف اصلی نگار هست و چند بار تو اين ترک تکرارش ميکنه)
"رفتن و نميپام ، من غمو نميخوام ، سوزن دوختن يغمو نميخوام
حق من چيزی جز نفس های تو نيست ، اگر جز اينه حقمو نميخوام"
"علی" به ترک کردن نگار فکر نميکنه و ميخواد باهاش غم هاش رو از بين ببره .
"سوزن دوختن يغمو نميخوام" کنايه از اينه که تو جنگ و دعوا بدون توجه به جراحاتش بدون ترس به جنگ ادامه ميده .
نفس کشيدن نگار که منظورش نوشتن اشعارش هست رو حق اصلی خودش ميدونه و براش ميجنگه .
"اندازه خواستنم کشيدم دستاتو ، قد نرفتنام کشيدم پاهاتو"
تو اينجا اشاره شده به چه طور ساختن "نگار" و اين که اشعارش رو بر چه اساسی پيش ميبره .
که اشاره ميکنه هرچقدر خواسته دست های "نگار" رو بلند رسم کرده(که خواسته هاش رو انجام بده به راحتي).
اندازه ی همه ی راه هايی که "علی" نميتونسته طی کنه پاهای "نگار" رو رسم کرده (تا به راحتی به همه چيز برسه)
"قد قله ی غرورم ديدم اشکاتو ، قد سوزنم کشيدم لب هاتو"
هرچه قدر که غرور درون خودش بوده در عوض برای "نگار" کلی اشک
رسم کرده(يعنی غروری تو شعراش وجود نداره و خود واقعيشه)
"قد سوزنم کشيدم لب هاتو" اشاره داره به قسمتی از ترک "به بچت بگو" که ميگفت "وقت گفتن حق لبام رو دوختن"
و اين که هر چقدر که جلوی حرف زدنشرو گرفتن
اما در عوض برای "نگار" لب هايی به اندازه ی همون نگفتن ها رسم کرده (تا تمام نا گفته هارو بگه)
"دخترم تو آخرين ناجی پاکی منی ، با تو مثل قطره آب تو رود گلم"
"سورنا" در پایان این ترک "نگار" رو دختر خودش معرفی ميکنه و میگه که نشونه ای از پاکی علی هست.
"قطره آب" نماد پاکی و "گـِل" نماد کثيفيه ، يعنی "عل"ی با "نگار" نقطه ی پاکی هست تو اين جامعه ی کثيف .
امیدوارم لذت برده باشین
شما میتونین آهنگ تولد رو از اینلینکدانلود کنید
www.sorena7.lxb.ir
طرفداران علی سورنا
طرفداران علی سورنا...برچسب : نقد و بررسی بازی,نقد و بررسی خودرو دنا,نقد و بررسی فیلم فروشنده,نقد و بررسی لیفان 820,نقد و بررسی ps4,نقد و بررسی uncharted 4,نقد و بررسی بازی battlefield hardline,نقد و بررسی فیلم,نقد و بررسی فیلم اژدها وارد میشود,نقد و بررسی galaxy s7, نویسنده : 0sorena73 بازدید : 338