تفسیر یک قافیه از ترک بریم عقب تر

ساخت وبلاگ

ما قبلا ترک بریم عقب تر رو بطور کامل بررسی کردیم{لینک}

ولی الآن فقط یک قافیه از این ترک رو که نیاز به تفسیر جدا و طولانی داره و قولش رو داده بودیم

رو براتون تفسیر میکنیم

✘ نقد و بررسی در ادامه ی مطلب✘

نقد و بررسی یک قافیه از آهنگ #بریم-عقب-تر

✘✘✘

"علی سورنا" یکی از بهترین رپرها در زمینه ی ساخت قافیه و رایم هستش

{قافیه با رایم فرق میکنه و در اصطلاح هیپ هاپی به چیدمان قافیه میگن رایم}

بذارین چند تیکه از شعرهای "سورنا" براتون مثال بزنم تا قضیه جا بیوفته

"با من بیا به حرمت صدا و خوندن از خونو

بودن غرورو ، موندن از جون تو

راه هایی که پر دشمن بود"

یا مثلا:

"تو راهی که آروم نمیشد

هیچی بهتر از قانون نمیشد

بیا به حرمت له کردن

قانونی که به قانون نمیخورد"

می بینید که چیدمان قافیه ها متفاوت و زیباست و این خودش یکی از دلایلی هستش

که مخاطب جذب "سورنا" و کارهاش میشه.

خلاصه "علی سورنا" از لحاظ ساخت قافیه و چیدمان قافیه مشکل نداره

پس حالا میریم سراغ یکی از قافیه های ترک "بریم عقب تر"

"یه خورده سر سفره رو سپر نیس غذا

مرد و زن گرسنه ان نیس غذا"

همه میدونید که تا به حال متن ترک های آلبوم "نگار"بصورت رسمی منتشر نشده

و همه ی متن های موجود حاصل زحمات طرفداران "سورنا" هستش که بسیار هم قابل تقدیره

ولی بنظرتون مشکوک نیس همچین رپری تو یه قافیه از یه ترک ، قافیه ی تکراری استفاده کنه؟

در صورتی که هرکسی میتونه مصرع رو با کلمه ای دیگه قافیه بندی کنه

از یه طرف هم میدونیم که "سورنا" تو آهنگاش از آرایه های ادبی زیادی استفاده میکنه که

یکیش "جناس تام" هستش.

برای نمونه چن مثال میزنم تا بفهمین "جناس تام" چیه

"گفتی یه دنیا سلول تو بدن هر آدمه

اما من دیدم یه دنیا بدن توی سلول"

یا مثلا:

"رفاقتی بود که جای کار داش

آره اینجاست جای کارداش"

{جای کارداش یعنی ردِ چاقوهایی که تو دستشه}

و مثالهای دیگه که نیاز به گفتن نداره.

به همین دلیل ما بررسی های زیادی انجام دادیم و متوجه شدیم

که مشکل از نگاه ماست و این قافیه ها یکی نیستن و به نتایج جالبی در مورد این قافیه رسیدیم

که در ادامه ی این پست عرض میکنیم.

حالا بیاید با کمک داستان خود ترک "بریم عقب تر" این قافیه رو بررسی کنیم

از اسم قطعه میتوان فهمید که این ترک از آخر به اول روایت میشود

که ما در اینجا به طور خلاصه آن را بیان میکنیم.

"روزگاری در شهر کشاورز با رضایت کامل و بی تفاوت به حاصل کارش

به جای گندم خنجر میکارد و این به معنی ساختن ابزار جنگی است{تیغ در لغت به معنی شمشیر است}

آتش کوره توسط گوشت انسانهایی که با این خنجرها کشته میشود تامین میشود

بعد از مدتی که گوشتی از انسانهای درون کوره برای تامین آتش کوره باقی نمیماند و خنجری ساخته نمیشود

و متقابلاً انبارهای شهر بدلیل نیازهای مردم و حاکمان شهر خالی شده و مردم

از شدت گرسنگی زمین گیر میشوند

حاکمان برای حل این مشکل چاره اندیشی میکنن و برای رفع این مشکل دستور تولید مثل به مردم میدهند

بعد از اینکه ماده و نر تولیدمثل کردند ، کودکان بعنوان تامین کننده ی آتش کوره سوزانده میشوند

و اینجاست که شهر بوی گوشت بچه میدهد.

در این میان پدر و مادری برای حفظ جان بچه ی خود مجبور به

ساکت نگه داشتن او میشوند.

گشت ها با سگ هایشان دنبال کودک میگردند

برای والدین کودک چاره ای جز فراری دادن کودک از شهر باقی نمی ماند

و بالآخره موفق میشوند او را از شهر خارج کنند.

این کودک همان نگار است."

خب همونطور که گفتم بحث ما فقط سر یه قافیه از ترک هستش و اینا

برای درک بهتر مطلب بیان شد.

حالا برمیگردیم به جریان ترک اونجا که میگه "رو سپر نیس غذا"

خب میدونید که سپر یک وسیله ی جنگی هستش و با توجه به کاشتن تیغ{شمشیر}

توسط کشاورز کار مردم شهر هم جنگ کردنه

خب اگه واژه ی "غزا" رو در فرهنگ لغت جستجو کنید با تفاسیر زیر مواجه میشوید

{غزاء = جنگ کردن ، جنگ کردن با دشمن دین}

معنی مدنظر ما جنگ هستش و با معنی و منطق هم سازگاره

"یه خورده رو سپر نیس غذا

زن و مرد گرسنه ان نیس غزا"

معنی : "رو سپری که بعنوان بشقاب غذا خوردن استفاده میشه

هیچی نیست و از طرف دیگه جنگی برای غارت اموال دیگران وجود نداره"

امیدوارم لذت برده باشید

شما میتونید آهنگ "بریم عقب تر" رو از این لینک دانلود کنید

همچنین میتونید تفسیر کامل این ترک رو در این لینک مشاهده کنید

و میتونید کل آلبوم "نگار" رو از این لینک دانلود کنید.

www.sorena7.lxb.ir

طرفداران علی سورنا

طرفداران علی سورنا...
ما را در سایت طرفداران علی سورنا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 0sorena73 بازدید : 304 تاريخ : جمعه 13 اسفند 1395 ساعت: 16:13